توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

عرقیات

درست است که یک زمان یزد و اصفهان و کاشان در تولید عرقیاتی مثل گلاب در ایران زبانزد بودند، ولی این روزها اگر می‌خواهی عرقیات اصل بخری که از آب در آنها خبری نباشد، باید بروی شیراز و شهری مثل میمند که گلابش معروف‌ترین گلاب ایران است. عرقیاتی که در گرمای تابستان عطش آدم را فرومی‌نشاند و هر کدام خواص مختلفی دارد. معروف‌ترین عرقیات شیراز، نسترن، کاسنی و بیدمشک است که روی آن نوشته شده “آوند”. عرقیات شیراز را مثل خیلی چیزهای دیگر می‌شود از بازار وکیل که بهترین هتلهای شیراز مثل هتل چمران و هتل پارسیان هم نزدیکش است، خرید، جایی که یکی از دیدنی‌ترین و قشنگ‌ترین بازارهای ایران است. می‌روید چهارراه معروف زند و بعد از گذشتن از میدان شهرداری و ارگ کریم‌خانی به بازار وکیل می‌رسید و با در پیش گرفتن سمت جنوبی بازار که بیشتر مغازه‌های سوغات آنجاست، می‌توانیدعرقیات خوبی بخرید. انتخاب دیگر پشت ارگ کریم خانی معروف به پشت زندان و عرقیات و آبلیموی وطن پوش در پل باغ صفا، ابتدای خیابان ساحل غربی است که  هم در شیراز معروف است و هم قیمت های مناسبی دارد.

آبلیمو و آبغوره

طبق آمارها ۲۵ درصد از لیمو ترش کشور در شهرهای شیراز مثل قیروکارزین و جهرم تولید می‌شود و وجود این مقدار باغ‌های لیمو، شیراز را به قطب لیموی ایران تبدیل کرده. لیمویی که آبدار است و به همین دلیل به آن لیموی آب می‌گویند، از نیمه دوم شهریور تا آخر اردیبهشت برداشتش می‌کنند و برای سوغات دادن هم مناسب است. بهترین آبلیموی شیراز را می‌شود از سه راه احمدی خرید و به جز آن اگر بخواهید از نزدیک عرقیات و آبلیموی شیراز را درک کنید و با مراحل تولیدش آشنا شوید باید بروید تولیدی عرقیات و آبلیموی ژاله که در کل شیراز  معروف است، جایی که گوشه‌ای از یک باغ بزرگ است و به جای شیشه‌های کوچک، ظرفتان را زیر مخزن‌های بزرگ آبلیمو یا عرقیات می‌‌گیرید و هرچه قدر خواستید پرش می‌کنید. تولیدی ژاله در خیابان باغ ارم، کوچه استاد دیرین، روبروی انجمن خوشنویسان شیراز واقع شده است.

مسقطی

نشاسته را با آب و روغن و شکر روی حرارت می‌گذارند و بادام تفت داده شده را به آن اضافه می‌کنند. این دستور معروف‌ترین شیرینی و سوغاتی شیراز یعنی مسقطی است که هرچند آسان است، ولی شیرازی‌ها طوری درستش می‌کنند که در کمتر شهری مانند آن را می‌شود پیدا کرد. مسقطی که به آن حلوای شیراز هم گفته می‌شود، طعم‌ها و شکل‌های مختلفی دارد و با چای بهترین عصرانه است. اگر بخواهید مسقطی خوب بخرید باید به قسمت چارسوق بازار وکیل بروید. اینجا هم کلوچه شیرازی دارد و هم مسقطی‌های خوشمزه‌ای و نان برنجی فسایی و  نان کاک یا یوخه را هم که از شیرینی‌های معروف شیراز است، می‌توان از قنادی‌های آن خرید. معروف‌ترین مسقطی شیراز، مسقطی لارستان است.

%d9%85%d8%b3%d9%82%d8%b7%db%8c-%d9%88-%da%a9%d9%84%d9%88%da%86%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%b2

بهارنارنج

شیراز شهر بهارنارنج است و اگر اردیبهشت شیراز بروید در سرتاسر خیابان بوستان که نزدیک باغ دلگشاست بوی شکوفه‌های بهارنارنج مستتان می‌کند. بهارنارنج بهترین سوغاتی است که می‌توان از شیراز برای کسی برد. هم می‌شود خشک شده آن را با چای دم کرد و طعمش را زیر رو کرد و هم می‌شود شربتش را سوغات برد.  معروف است بهارنارنج برای کسی که مشکل کم خوابی دارد بهترین درمان است و از آن گذشته آرام بخش، ضد هیجان و اشتهاآور است و برای کنترل تشنج نیز به کار می‌آید. برای خرید بهارنارنج باید راه پشت ارگ کریم خانی یا سه راه احمدی شیراز را در پیش گرفت.

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan