توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

انواع کباب های مرسوم در ایران

کباب کوبیده

کوبیده

ترکیبی ساده اما نغز و دلچسب از گوشت قرمز، پیاز رنده شده و نمک که مشابه آن با بعضی تفاوت ها در کشورهای مجاور هم تهیه می شود. گوشت کوبیده از قسمت های چرب گوسفندی مانند قلوه گاه تهیه می شود، اما اکثر کبابی ها عقیده دارند مخلوط کردن آن با گوشت گوساله باعث خوش طمع تر شدن آن می شود که البته قیمت گوشت هم در این میان بی تاثیر نیست. بهترین ترکیب پیشنهادی برای کباب کوبیده قلوه گاه گوسفندی و ران یا سردست گوساله به نسبت مساوی است و باید دوباره چرخ شود. پیاز کباب کوبیده رنده شده است و آب آن گرفته می شود تا کباب نریزد. معمولا در کبابی ها از آب پیاز باقیمانده برای خوابانیدن جوجه کباب استفاده می شود اما بسیاری از کبابی ها هم پیاز را با گوشت چرخ می کنند. 

کباب لقمه

کباب لقمه

همان کباب کوبیده است اما در ابعاد بزرگ تر تهیه می شود و بیشتر مناسب سرو با چلو است. اصولا کوبیده ای که برای خوردن با نان تهیه می شود باید چرب تر باشد و کوبیده چلو کباب، خشک تر است. 

کباب چنجه

کباب چنجه


چنجه تلفظ ترکی واژه «کنجه» به معنای تکه شده است. در کباب چنجه گوشت گوسفند و گوساله به تکه های مساوی خرد شده و به سیخ کشیده می شود. معمولا در تهیه چنجه از گوشت راسته یا فیله استفاده می شود، اما گوشت سردست چرب هم برای این نوع کباب بسیار مناسب است. در تهیه کباب چنجه و برگ تنها دو نکته وجود دارد. 

نکته اول:

گوشت قرمز را باید حداقل یک هفته در ظرفی در بسته و بدون هوا در سردترین نقطه یخچال نگه داشتتا به اصطلاح کبابی ها «بیات» یا «اخته» شود. در طی این فرایند رنگ گوشت تیره می شود، اما اصلا جای نگرانی نیست . 

نکته دوم: 

این است که گوشت قرمز را نباید در هیچ مایه ای خواباند، چون باعث سفت شدن آن می شود. تمام کبابی ها، کباب های برگ و چنجه را پس از کباب کردن، پیش از سرو، در مخلوطی از زعفران، کره، آبلیمو، نمک و فلفل می زنند و پس از کمی آتش دادن دست مشتری می دهند. استفاده از کیوی هم باعث له شدن و فساد گوشت شده و باعث از بین رفتن طعم و بافت طبیعی گوشت می شود. 

کباب برگ 

کباب برگ

همان کباب چنجه است اما در تهیه آن از هنر جذاب و منحصر به فرد تخته کاری استفاده می شود که کار هر کسی نیست و نیاز به تجربه و آموزش دارد . در تهیه کباب برگ، راسته یا فیله به تکه های مشخصی بریده می شود، سپس با چاقوی بزرگ و مخصوص کوبیده می شود. گوشت آماده شده به سیخ کشیده می شود و سپس دور آن با دقت بریده می شود تا کاملا مرتب و یکدست شود. از تکه های بریده شده در لابه لای گوشت به سیخ کشیده شده استفاده می شود. 

جوجه کباب 

جوجه کباب

پس از کباب کوبیده پرطرفدارترین کباب ایرانی است و در دو نوع با استخوان و بی استخوان تهیه می شود . نوع با استخوان سخت تر خورده می شود اما خوشمزه تر است. جوجه کباب بی استخوان هم به دو صورت چنجه و کاردی تهیه می شود. معمولا جوجه کباب را در مخلوطی از زعفران، روغن، آبلیمو، نمک و فلفل می خوابانند و گوشت هر چه بیشتر در این مایه بماند خوش طعم تر و تردتر می شود. البته بسیاری از رستوران ها به دلیل گرانی زعفران از رنگ های مجاز خوراکی استفاده می کنند که جلوه خاصی به کباب می بخشد اما طعم کباب زعفرانی چیز دیگری است. 

کباب بختیاری

کباب بختیاری

همان کباب چنجه است با این تفاوت که تکه های گوشت و مرغ یک در میان به سیخ کشیده می شوند. با توجه به اینکه مرغ زودتر از گوشت قرمز پخته می شود، باید گوشت آن حتما بیات شده باشد یا آنکه تکه های مرغ کمی بزرگ تر باشد تا به زمان پخت یکسانی رسید. 

کباب حلزونی

کباب حلزونی

غالبا نوع مرغ آن عرضه می شود و شامل تکه های فیله طعم دار است که لوله شده و به سیخ کشیده می شوند. برای پخت این نوع کباب باید از آتش ملایم تری استفاده کرد تا بدون آنکه روی کباب بسوزد، مغز آن کاملاً بپزد. 

کباب بناب

یکی از کباب های سنتی و انحصاری آذربایجان است و از خانواده کوبیده محسوب می شود. روش تهیه آن به این صورت است که گوشت و پیاز با چاقوهای بزرگ و قمه مانندی آنقدر ساطوری می شود تا مایه گوشت به تیغه چاقو بچسبد. 

در این زمان است که گوشت آماده است و به سیخ های بزرگی که حدوداً 2 تا 3 برابر سیخ های رایج کباب کوبیده است کشیده شده می شود. 


شیشلیک

کباب شیشلیک

شیش در زبان ترکی به معنی سیخ است و منظور از شیشلیک تکه های گوشت گوسفندی چنجه ای است که به سیخ کشیده می شود، اما امروزه در ایران کباب شیشلیک به نوعی کباب گفته می شود که در منطقه شاندیز مشهد متولد شده است و شامل تکه های راسته گوسفندی با استخوان دنده است که هر پنج یا شش تکه آن به یک سیخ کشیده شده و کباب می شود و با کره محلی سرو می شود. 

کباب لاری 

کباب لاری

کباب لاری به کباب شیرازی و کباب عربی هم شهرت دارد و از تکه های مرغ تشکیل شده است که در مایه ای خوابانده شده است و بخش عمده آن را ماست و سبزیجات معطر تشکیل می دهد. اصولاً اگر از ماست ترش در تهیه این کباب استفاده شود، نیازی به افزودن آبلیمو نیست و گوشت بسیار خوش طعم تر و ترد می شود. 

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan