گفت وگو در کاتدرال به دوره ای اختصاص دارد که ذره بین یوسا نه بر رئیس جمهور وقت که بر شخصیتی بی سواد به نام دن کایو قرار می گیرد که در بخش امنیتی پرو همه کاره است. او از دوستان رئیس جمهور بوده و در کار تولید تجهیزات کشاورزی و به کار امنیت گمارده می شود و جنایت هایی می آفریند که تنها از زبان و قلم یوسا می توان خواند. رابطه میان انسان ها و قدرت و دردی که انسان برای انسان می آفریند، محور این دو اثر برجسته است. یوسا با استادی هر چه تمام در گفت وگو در کاتدرال دو زمان را به هم می آمیزد و گذشته و حال را به شیوه ای استادانه روایت می کند؛ زمانی که دو شخصیت در رستوران کاتدرال نشسته اند و زمانی که از گذشته هاست اینجا روایت می شود. صد البته ترجمه های بی نظیر از متن انگلیسی کتاب را هم که عبدالله کوثری ارائه کرده، در شاهکار شدن این اثر به زبان فارسی کمک شایانی کرده است. یوسا در مرگ در اند، زندگی واقعی آلخاندرو مایتا و چه کسی پالومینو مونرو را کشت هم انسان را محور قرار می دهد و وضعیت کسالت بار زندگی در آمریکای جنوبی را به تصویر می کشد. او را در کنار مارکز و فوئنتس سه غول بزرگ ادبیات آمریکای لاتین نامیده اند و بی دلیل هم نیست آثارش همپای مارکز و فوئنتس در جهان ترجمه و خوانده می شود و برای انتشارش لحظه شماری می کنند و صف های شبانه جلوی کتابفروشی ها راه می افتد تا کتاب تازه اش را بی وقفه بخوانند. او در کنار مارکز یکی از غول های ادبیات این خطه از جهان است که نوبل ادبیات گرفت و به همراه آستوریاس در زمره نوبلی های جهان قرار دارد. آمریکای لاتین غول زیاد دارد، اما از میان آنانی که در قید حیات اند، مارکز و یوسا هنوز می درخشند و آثاری بزرگ می آفرینند و برخی یوسا را برتر از مارکز و حتی فوئنتس می دانند که انسان درد آنهاست.
- شخصیت شناسی
- ۱۷۷۰