توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

قدیمی ترین شهرهای مسکونی روی زمین

قدیمی ترین شهرها سکونتگاه های اولیه انسان ها

1-اریحای فلسطین- Ariha

تاریخچه سکونت در این شهر (اریحا) به 9 هزار سال قبل از میلاد می رسد. اریحا قدیمی ترین شهر جهان است که همچنان زندگی در آن ادامه دارد باستان شناسان بقایای 20 سکونتگاه باستانی متعلف به 11 هزار سال قبل از میلاد را در این شهر کشف کرده اند. این شهر در نزدیکی رود اردن در کرانه باختری قرار دارد و امروزه حدود 20 هزار نفر در آن ساکن هستند.

اریحا

2-جبیل لبنان- jibel

قدمت سکونت در جبیل به 5 هزار سال قبل از میلاد می رسد. این شهر با نام جبال به عنوان دومین شهر قدیمی مسکونی دنیا، توسط فینیقی ها بنا شد و سپس توسط تجار یونانی که برای تجارت پاپیروس به این شهر می آمدند، بیللوس نامیده شد. جبیل دارای قسمت های باستانی شامل معابد فینیقی ها، قلعه بیبلوس و کلیسای سنت جان که در قرن 12 توسط صلیبی ها بنا شد و یک دیوار مرتبط به قرون وسطی است. جشنواره بین المللی این شهر یکی از جاذبه های مدرن گردشگری آن به حساب می آید.

جیبل لبنان

3-حلب سوریه- halab

سومین شهر قدیمی مسکونی حلب است که با جمعیت 4/4 میلیون نفری پرجمعیت ترین شهر سوریه است، حدود 4300 سال قبل از میلاد بنا نهاده شد. با توجه به آنکه محوطه باستانی این شهر در مرکز شهر جدید آن قرار گرفته است، باستان شناسان دسترسی اندکی به آن داشته اند. این شهر قبل از آکه بین آشوری ها، یونانی ها، و ایرانی ها دست به دست شود، حوالی سال 800 قبل از میلاد تحت حاکمیت امپراطوری هیتی قرار داشت، سپس توسط رومی ها، امپراطوری روم شرقی و اعراب به تصرف در آمد و توسط صلیبیون محاصره شد و در دوره ای هم به دست مغول ها و امپراطوری عثمانی افتاد.

حلب سوریه

4-دمش سوریه- Damascus

4300 سال قبل از میلاد، دمشق به شهری مسکونی بدل شد. برخی منابع تاریخی این شهر را قدیمی ترین شهر مشکونی جهان معرفی می کنند و معتقدند 10 هزار سال قبل از میلاد در این شهر سکونت وجود داشته است. با این حال اکنون این شهر چهارمین شهر قدیمی مسکونی شناخته می شود.

دمشق

5-شوش ایران- Shush

شهر شوش به عنوان پنجمین شهر باستانی که در حال حاضر نیز مسکونی است، 4200 سال قبل از میلاد این شهر مسکونی بوده است. شوش پایتخت امپراطوری ایلامی بود و سپس به تصرف آشوری ها در آمد. پس از آن در دوره هخامنشیان تحت تصرف کوروش کبیر بود و به بخشی از ایران تبدیل شد. در حال حاضر شوش جمعیت 65 هزار نفر را در خود جای داده است. 

شهر شوش ایران

6-فیوم مصر- Faiyum

اولین سکونت در فیوم به 4 هزار سال قبل از میلاد بر می گردد. این شهر در جنوب غربی قاهره قرار دارد. قیوم مدرن، شامل بازارهای بزرگ، مساجد و حمام است و اهرام لهین و هوارا در حومه این شهر قرار دارند. 

فیوم مصر

7-صیدا لبنان- Sidon

صیدا به عنوان هفتمین شهر قدیمی مسکونی جهان، اولین سکونت خود را 4 هزار سال قبل از میلاد تجربه کرد. این شهر در 25 مایلی جنوب بیروت واقع شده است و یکی از مهم ترین و قدیمی ترین شهر های فینیقی ها است. این شهر پایگاهی است که امپراطوری بزرگ مدیترانه ای فینیقی ها از آن برخاست. گفته می شود حضرت عیسی (ع) و سنت پل از صیدا بازدید کرده اند. اسکندر نیز در سال 333 قبل از میلاد این شهر را به صرف خود در آورد. 

شهر صیدا لبنان

8-پلوودیوی بلغارستان- Plovdiv

در این شهر اولین سکونت 4 هزار سال قبل از میلاد بوده است. شهر پلودیو دومین شهر بزرگ بلغارستان است و قبل از تبدیل شدن به اصلی ترین شهر امپراطوری رم تحت حاکمیت تراکیون بود. این شهر هشتمین شهر قدیمی مسکونی دنیا است، پس از آن به دست امپراطوری رم شرقی و امپراطوری عثمانی افتاد و سرانجام به بلغارستانملحق شد.
پلودیوو

9-غازی عینتاب ترکیه- Gaziantep

3650 سال قبل از میلاد، نخستین سکونت انسانی در غازی عینتاب به وقوع پیوست. این شهر در جنوب ترکیه و نزدیک به مرز سوریه قرار دارد و تاریخ آن به امپراطوری هیتی بر می گردد. دژ راواندا که در قرن ششم توسط امپراطوری رم شرقی بازسازی شد، در مرکز شهر قراردارد و موزاییک های مربوط به دوران رم نیز در این شهر کشف شده است. 

غازی عیتاب

10-بیروت لبنان- Beirut

3 هزار سال قبل از میلاد اولین سکونت در این شهر اتفاق افتاده است. بیشتر کارشناسان معتقدند، بیروت و تاریخچه آن به 5 هزار سال قبل برمی گردد. در حفاری های این شهر بقایایی از تمدن های فینیقی، هلنی، رومی و عثمانی کشف شده است. بیروت از زمان پایان جنگ داخلی لبنان، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب و مدرن تبدیل شده است. 

بیروت لبنان

11-بیت المقدس فلسطین-JERUSALEM

اولین سکونت در این شهر به 2800 سال قبل از میلاد بر می گردد. بیت المقدس که مرکز معنوی یهودیان و سومین شهر مقدس مسلمانان است. موطن مکانهای مذهبی از جمله قبه الصخره، دیوار ندبه، کلیسای مقبره مقدس و مسجد الاقصی به شمار می رود. این شهر در طول تاریخ 23 بار محاصره، 52 بار مورد حمله، 44 بار تسخیر قرار گرفته است و 2 بار ویران شده است. 
بیت المقدس

12-صور لبنان- Tyre

در این شهر اولین سکونت متعلق به 2800 سال قبل از میلاد است. این شهر در حدود 2750 سال قبل از میلاد بنا نهاده شده است. صور در سال 332 قبل از میلاد پس از هفت ماه محاصره توسط اسکندر فتح و در سال 64 قبل از میلاد یکی از استان های رم شد. امروزه گردشگری اصلی ترین صنعت این شهر است و میدان اسب دوانی آن مربوط به دوران رم در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

شهر صور لبنان

13-اربیل عراق- Erbil

اولین سکونت در این شهر به 2300 سال قبل از میلاد بر می گردد. این شهر که در شمال کرکوک عراق واقع شده، طی دوره های مختلف تحت حاکمیت آشوریان، پارسیان، ساسانیان، اعراب و عثمانی ها در آمده است. در واقع اربیل توقفگاه اصلی در جاده ابریشم بوده است و دژ باستانی با ارتفاع 26 متر ارتفاع هنوز پابرجا است.

اربیل عراق

14-کرکوک عراق- Kirkuk

این شهر در 2200 سال قبل از میلاد مسکونی شده است و در فاصله 250 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد. در کناره شهر باستانی آرافکا، پایتخت آشور، قرار گرفته بود. مادها بابلی ها نیز به اهمیت استراتژیک این شهر پی برده بودند. در این شهر که اکنون مرکز صنعت نفت عراق به شمار می رود. بقایای دژهای 5 هزار ساله همچنان قابل مشاهده است. 

کرکوک عراق

15-بلخ افغانستان- Balkh

این شهر 15 قرن قبل از میلاد مسکونی شده است. بلح که به زبان سونانی باستان به باکترا شناخته می شود. در شمال افغانستان واقع است واعراب آن را «مادر شهرها» نامیده اند. دوران شکوه این شهر بین 2500 سال قبل از میلاد و 1900 سال قبل از میلاد و پیش از ظهور امپراطوری پارس ها و مادها بوده است. بلخ مدرن موطن صنعت پنبه منطقه است. 

بلخ افغانستان

16-آتن یونان- Athens

اولین سکونت در این شهر به 1400 سال قبل از میلاد برمی گردد. آتن به عنوان مهند تمدن غرب و زادگاه دموکراسی شناخته می شود که هنوز هم در این شهر مشهود است. شانزدهمین شهر قدیمی مسکونی مملو از بناهای تاریخی یونانی، رمی، بیزانس و عثمانی است و همچنان یک مقصد گردشگری بسیار محبوب به شمار می رود. 
آتن یونان

17-لارناکای قبرس- Larnaca

لارناکا اولین سکونت را در 1400 قبل از میلاد به خوددید. این شهر که توسط فینیقی ها با نام کیتیون بنا نهاده شده است، به دلیل ساحل زیبا و درختان نخل اش این شهر محبوب است. بخش های باستان شناسی و سواحل متعدد این شهر گردشگران را به سوی خود می کشاند.

لارناکا

18-تبس یونان- Thebes

اولین سکونت در این شهر در 1400 سال قبل از میلاد بوده است. تبس رقیب اصلی شهر آتن است و رهبری اتحاد بوبوتی را برعهده دارد. تبس در زمان حمله ایران در سال 480 پیش از میلاد از خشایارشاه حمایت می کرده است . امروزه به شکل شهری بازاری در آمده است.

تبس

19-کادیس اسپانیا- Cádiz

قدمت سکونت در این شهر به 11 قرن قبل از میلاد برمی گردد. این شهر که در زمین باریکی بنا نهاده شده، تا اقیانوس اطلس امتداد یافته و از قرن هجدهم موطن نیروی دریایی اسپانیا بوده است. کادیس توسط فینیقی ها به عنوان یک مرکز تجاری بنا شد و سپس در حدود 500 سال قبل از میلاد به دست کاتاژها افتاد و به پایگاهی برای فتوحات ایبریایی ها تبدیل شد و سپس تحت حاکمیت رومی ها و مرورها در آمد. 

کادیس اسپانیا

20-بنارس هند- Varanasi

اولین سکونت در بنارس متعلق به هزار سال قبل از میلاد است. این شهر در کرانه غربی رود گنگ قرار دارد و یک شهر مقدس مهم برای هندوها و بوداییان محسوب می شود. آنچنان که در افسانه ها آمده است این شهر توسط خدای هندوها و بوداییان 5 هزار سال پیش به وجود آمد، اما پژوهشگران مدرن معتقدند این شهر حدود 3 هزار سال قدمت دارد.
بنارس

ایران جوجه
چقدر زیبا بود
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan