توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

پنج جاذبه گردشگری برتر در کنار بازدید از تخت جمشید

dorudzan-lake1

۵.رود کر

رود کر بزرگ ترین رود در استان فارس است که از اقلید سرچشمه می گیرد و در نهایت به دریاچه بختگان ختم می شود. طول این رودخانه ۲۸۰ کیلومتر است و در مسیر خود بندها و سدهای کهن از قرن پنجم قبل از میلاد تا دوران آل بویه را در بر دارد. همچنین سد درودزن در مسیر رود کر واقع شده است. وجود رود کر از دلایل اصلی ای بود که تمدن های باستان را در مرودشت ساکن کرد. این رودخانه که هرگز رنگ خشکی را به خود ندیده بود در تابستان ۹۴ برای بار نخست خشک شد. دلیل اصلی خشکی رودخانه احداث چاه های عمیق بیش از حد مجاز و تمام کردن سفره های محدود آب های زیر زمینی است. به دلیل گرمای هوا استان فارس همیشه با کم آبی مواجه بوده است و نجات طبیعت استان به اصلاح سبک زندگی و الگوی مصرف آب احتیاج دارد. منظره رود کر در فصل بهار در کنار کوهستان های بی مانند مرودشت بسیار تماشایی است. امیدوارم وقتی شما به دیدن بزرگ ترین رود استان می روید آن را سرحال و پر آب بیابید. به خصوص می توانید از پارک ساحلی خلیج فارس که یکی از دیدنی ترین پارک های شهرستان به حساب می آید دیدن کنید و از مصاحبت با مردم خونگرم و مهمان نواز مرودشت لذت ببرید. رود پلوار از دیگر رودهای مرودشت است که به توجه و نگهداری همه ما احتیاج دارد.

kor-river

۴.سه گنبدان مرودشت

اگر به طبیعت و کوهنوردی علاقه دارید، کوه شاداب را از دست ندهید. این کوه یکی از منحصربه فردترین و زیباترین کوه های دنیا است. کوه از کوه پایه شروع می شود، آرام بر شیب کوه افزوده می شود تا در نهایت با زاویه ای نزدیک به قائم به قله ای تخت می رسد. همچنین قلعه شکسته و نیز کوه استخر از دیگر کوه های مهم مرودشت هستند که در کنار هم مجموعه سه گنبدان را تشکیل می دهند. اگر این کوه ها را شبیه به قلعه می یابید اشتباه نمی کنید. مسیر صعب العبور و راه یگانه دستیابی به قله این کوه ها را به قلعه هایی استراتژیک تبدیل کرده است که در طی قرون مختلف از آن ها برای پاسبانی از مرودشت استفاده می کردند. ساخت این قلعه های نظامی را به جمشید شاه افسانه ای نسبت می دهند که در شاهنامه فردوسی نیز به آن ها اشاره شده است. ارتفاع این کوه ها چندان زیاد نیست. کوه استخر نزدیک به ۲۴۰۰ متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به قله تنها باید ۸۰۰ متر بالا بروید. البته مسیر صعود چندان آسان نیست. با این حال تماشای مرودشت، رود کر و تصویری از ایران باستان از بالای قله تجربه ای بی نظیر خواهد بود. همچنین استخرهای باستانی، غار ممتاز و نیز درخت سروی با عمر هزارسال از دیگر جاذبه های کوه استخر هستند. به این موضوع فکر کنید که وقتی این درخت سر از خاک بیرون می آورد هنوز مولوی، حافظ، این سینا، سعدی و عطار به دنیا نیامده بودند. به آن هایی که از مزه های ترش خوش شان می آید می شود وعده ریواس بسیار اعلای مرودشت را نیز داد. در فصل بهار می توانید از گیاه خودروی خوش طعم و مفید استفاده کنید. همچنین کوه پالنگری با ارتفاع ۴۱۴۵ متر، کوه سارون و کوه سیاه از جاذبه های کوهنوردی مرودشت به حساب می آیند.۳gonbadan۳gonbadan1

۳.شهر باستانی استخر

دو هزار پانصد سال پیش در زمان امپراتوری هخامنشیان این شهر بزرگترین شهر ایرانشهر و یکی از بزرگ ترین شهرهای دنیا بود. ساسانیان پایتخت حکومت خود را در این شهر گذاشتند و در آن زمان جمعیت شهر از صد هزار نفر تجاوز می کرد که برای جهان آن دوران باورنکردنی بود. بیضا، مایین، نیریز، ابرقو و یزد از جمله شهرهایی بودند که به مرکزیت استخر در این کوره جای می گرفته اند. تا پایان دوران ساسانی استخر شهری بی رقیب در جهان بود و بعدها به دست مسلمانان فتح شد. وقتی سپاه آن ها به شهر گور رسیدند باز مردم استخر شورش کردند و اختیار شهر را به دست گرفتند. برای همین یک بار دیگر این شهر هدف تاخت و تاز قرار گرفت. برخی معتقدند این شهر تا چهارصد سال پیش آباد بوده است. اما قوی ترین نظریه مبنی بر آباد بودن شهر تا قرن چهارم هجری است. به هر حال چه هزار سال و چه چهارصد سال قبل، الآن از استخر ویرانه ای به جا مانده است که زمانی  بزرگ ترین شهر جهان بوده است. راه رفتن در این خرابه ها و فکر کردن به شرایط آن روزگار استخر، تجربه ای بی نظیر است و آثار به جا مانده از آن دوران این تجربه را کامل تر می کند.

historical-city-of-estakhrhistorical-city-of-estakhr2

۲.مرودشت، بهشت گمشده

طبیعت مرودشت به رودخانه و کوه و شهری ویران خلاصه نمی شود. اگر به دنبال یکی از بی نظیرترین مناظر طبیعی ایران می گردید بهشت گمشده ی مرودشت را از دست ندهید. تنها کافی است عکس های این بهشت را ببینید تا رهسپار مرودشت بشوید و پس از بازدید از تخت جمشید از جنگلی سر سبز و متفاوت با رودها و آبشارهای هیجان انگیزش دیدن کنید. منظره رود بزرگ کر و نیز دریاچه درودزن یکی از زیباترین بخش های بازدید از جنگلی است که نامی مناسب تر از نام خود ندارد. نام دیگر این جنگل ۱۵۰۰ هکتاری تنگ بستانک است. به خاطر ارتفاع از سطح دریا منطقه آب و هوایی خنک و مطبوع دارد و در اردیبهشت ماه همه چیز به نهایت اعتدال و زیبایی می رسد. در برخی صبح های بهاری، این جنگل مه گرفته می شود و در آن هوای خنک چنان زیبایی خلق می شود که حتی در قاب تصویر نمی گنجد.

dorudzan-lake1bostanak-1

tangbostanak

۱.نقش رستم

خیلی از بازدیدکنندگان تخت جمشید، نقش رستم را نادیده می گیرند و یا اگر به دیدن آن بروند از کنار آن به سادگی می گذرند. در چشم آن ها نقش رستم بخشی جانبی از تخت جمشید در فاصله ۶ کیلومتری از آن است. اما واقعیت دقیقاً خلاف این موضوع است. نقش رستم به عنوان اثری مستقل اسرار بسیار زیادی را در خود جای داده است. نخستین نکته شگفت آور در مورد نقش رستم عمر این اثر است. نقش رستم اثری است که به مرور ساخته و کامل شده است و از عیلامیان و هخامنشیان گرفته تا پادشاهان ساسانی تصاویری را به این صفحه ی تاریخی افزوده اند. اولین نقش حدود سه هزار و دویست سال پیش بر این دیواره ها حک شد. نکته شگفت آور در مورد این نقش آن است که در زمان حکومت کورش نقش رستم هفت صد سال قدمت داشته است و کورش به این اثر به چشم یک اثر باستانی نگاه می کرده است. اگر امروز سی و سه پل اصفهان را اثری تاریخی می دانید، نقش رستم در زمان کورش دو برابر این عمر داشته است. فاصله این اثر با نخستین شاه هخامنشی مثل فاصله ما با سعدی است. نام این اثر از شخصیت اول کتاب بزرگ فردوسی آمده است، اما در زمان سرایش شاهنامه این اثر دو هزار و سی صد سال عمر داشته است. عمری کمی کمتر از عمر کنونی تخت جمشید. در زمان هخامنشیان این نقوش بسیار اهمیت داشته اند و چهار پادشاه هخامنشی در دیواره این اثر دفن شده اند. داریوش بزرگ، اردشیر یکم، خشایارشا و نیز داریوش دوم پادشاهانی هستند که در نقش رستم آرامیده اند. همچنین بر روی سنگ نگاره های نقش رستم، تصاویری از پیروزی های پادشاهانی چون شاپور، بهرام دوم، بهرام سوم، هرمز دوم و شاپور دوم به چشم می خورد. در کنار تمام این تصاویر صفحه ای خالی وجود دارد که هرگز تصویر آن ترسیم نشده است. این صفحه خالی را به خسرو پرویز نسبت می دهند. او وقتی عازم جنگ با هراکلیوس بود دستور داد صفحه ای را برای تصویر کردن پیروزی اش آماده کنند. اما خسرو پرویز شکست خورد و تصویر هرگز ترسیم نشد. درست مثل صفحه سفید موجود در بیستون که منتسب به همین جنگ بدفرجام است.naqshe-rostamnaghsh-rostam

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan