توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

بهترین شهرهای ایران برای تعطیلات عید نوروز



پیشنهاد بهترین شهرهای ایران برای سفرهای نوروزی97

کانال بریم سفر را به دوستانتان پیشنهاد دهید

برای رزرو تور و درخواست تور به بهترین و نازلترین قیمت با خدمات مسافرتی ما همراه باشید

استان همدان – دره گزندر سرابی - تویسرکان

در ابتدای ورودی شرقی شهر تویسرکان دره زیبای گزندر سرابی قرار دارد. این دره بین دو شیب کلاه قاضی و شاه‌نشین در کوهستان‌های زاگرس واقع‌شده است و وسعت آن حدود 500 هکتار است. رود پرآبی در این دره زیبا جاریست که "رود سرابی" نام دارد .
رود سرابی از کوه کلاه قاضی سرچشمه می گیرد و برای رسیدن به دره گزندر سرابی از چندین پیچ‌وخم عبور می کند. به دلیل وجود آب‌وهوای مناسب دو دامنه‌ی اطراف دره گزندر سرابی، پوشیده از باغ‌ها و مزارع کشاورزی است. در این باغ‌ها سیب، گیلاس، زردآلو، گردو و آلبالو کشت می‌شود ولی بیشترین محصول کشاورزی گزند دره گردوی معروف تویسرکاناست. 



دره گزندر سرابی مناظر بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد و به دلیل آب‌وهوای مطبوعی خود از زمان‌های بسیار قدیم محل تفریح و تفرج ایرانیان بوده است. در ارتفاعات بالایی دره "طر نادری" به معنای سنگر نادر قرار دارد که درواقع سنگ‌چین‌هایی است که در زمان نادرشاه محل سنگر گرفتن پیاده‌نظام‌های سپاه نادری در جنگ با عثمانیان بوده است. 
هرساله گردشگران بسیاری برای پیک‌نیک به دره گزندر سرابی می‌روند و از صبح تا غروب در آنجا گردش می‌کنند اگر علاقه مند به عکس گرفتن هستید چشم‌اندازی زیبای رود و درختان سبز و کوه را در یک قاب آماده عکاسی است.

بهترین سوغات همدان عبارت‌اند از: سفال لالجین، قالی، انگشت‌پیچ، نان کماج، چرم، گلیم، مروار بافی، شیرینی‌های سنتی، حلوای زرد، باسلوق، شیرینی برساق



استان مرکزی - شهر زیرزمینی ذلف آباد – فراهان

در سمت شمال شرق شهر فرمهین، در نزدیکی جاده فرمهین - تفرش شهری کامل و با تمام جزئیات مدفون‌شده است. از دور که نگاه می‌کنیم برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی از خاک نمایان است ولی هرکدام از این برآمدگی‌های خاکی در زیر خود خانه‌ها و دیوارها و راهروهای پیچ در پیچی مخفی کرده‌اند که متعلق به دوران گذشته است. ذلف آباد یکی از بزرگ‌ترین و آبادترین شهرهای زمان خود بوده است و مردم آن بسیار متمدن و صنعتگر بوده‌اند. مذهب مردم آن شیعه بوده و پیشه آن‌ها کشاورزی و دامداری بوده است. موقعیت قرارگیری این شهر که در فاصله نزدیکی با شهرهای قم، اصفهان و تهران بوده است، سبب تبادلات فرهنگی و تجاری بین این شهرها شده است و مردم آن درگذشته فرآورده‌های موردنیاز خود را از طریق تجارت با این شهرهای بزرگ تأمین می‌کرده‌اند. 



نام شهر ذلف آباد در کتاب‌های تاریخی نظیر ناسخ التواریخ، روضه الصفا و نزهت‌القلوب حمدالله مستوفی در قرن هشتم هجری قمری آمده است همچنین در برخی از منابع دوره قاجاریه نیز چندین بار نام آن ذکرشده است. در ابتدا نام این شهر دلف آباد بوده است و آن‌هم به دلیل نام مؤسس و بانی آن‌که ابودلف عباسی بوده است. 
از سال 1388 جستجوها در این منطقه شروع‌شده و باقیمانده بناهای مسکونی و عمومی کشف‌شده است. یکی از این بناها حمامی است که جزئیات مختلف آن مانند گرمخانه، خزینه، سربینه، حوضچه‌های شستشو، سیستم دفع فاضلاب و مخزن آب، کاملاً بیانگر معماری ایلخانی و تیموری است. در بخشی از این شهر باشکوه میدانی بزرگ با وسعت 200 مترمربع کشف‌شده است که جنس آن از سنگ و ساروج است و ارتفاعی بیش از یک متر دارد که در وسط آن چاهی متصل به کانال‌های زیرزمینی قنات واقع‌شده است. در حفاری‌های انجام‌شده اشیای همچون سکه و ظروف سفالی متعلق به 800 سال قبل پیداشده است. در این شهر بخش‌های مختلفی وجود داشته است که طبقه‌بندی مشاغل را شامل می‌شده است و برای معیشت طبقات اجتماعی وزندگی روزمره آن‌ها نیز بخش‌های مختلفی وجود داشته است. 



در خصوص علت مدفون این شهر برخی معتقدند که این شهر بعد از شورش مردم علیه دوره قاجاریه تخریب‌شده است و برخی گمان بر این دارند که زلزله‌ای بزرگ سبب پنهان شدن آن در زیر خروارها خاک شده است. اهالی منطقه نیز در این خصوص به افسانه‌ها و داستان‌هایی عجیب در این خصوص اعتقاددارند. 
این محوطه بزرگ‌ترین محوطه تاریخی کشف‌شده در استان مرکزی است که در دوران ایلخانیان ساخته‌شد و در زمان تیموریان و صفویان وسعت یافت. این شهر که نمونه بی‌نظیر و کامل از یک سرزمین تاریخی با هزاران راز نهفته از تاریخ شهرستان فراهان است وسعتی 110 هکتار دارد و در حفاری‌های انجام‌شده از آن آثاری از دوره ایلخانی تا قاجاریه به‌دست‌آمده است. این منطقه به دلیل غنای فرهنگی و تاریخی به یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های گردشگری تاریخی استان مرکزی تبدیل‌شده است.

بهترین سوغاتی‌های استان مرکزی: فطیر خوشمزه، ترخینه، انار ساوه، انگور هزاوه، فرش ساروق، عسل خمین، جوزغند نراق و گیوه سنجان. 

استان قم - دریاچه سلطان

در شمال شرقی قم و جنوب رشته‌کوه‌های البرز دریاچه‌ای دیدنی قرار دارد که مساحت آن به 240 کیلومترمربع مساحت دارد البته این وسعت بستگی به میزان بارندگی‌های هر فصل دارد و تغییر می‌کند. دریاچه سلطان به نام دریاچه شاهی، دریاچه ساوه هم معروف است. این دریاچه شامل دو چاله غربی و چاله شرقی می‌شود. چاله‌ی شرقی، حوض مره و چاله‌ی غربی حوض سلطان نام دارد. این دو حوض با آبراهه‌ای باریک به یکدیگر متصل می‌شوند. حوض سلطان در زمان ساختن راه شوسه تهران - قم پدید آمده است. هرساله مقدار زیادی نمک از دریاچه سلطان استخراج می‌شود. 



به دلیل فوق شور بودن آب دریاچه فقط قسمت شمال و شمال غربی کمربند باتلاقی دریاچه در فصول پاییز و زمستان دارای پوشش گیاهی است. اگر دریاچه سلطان را مرکز دایره در نظر بگیریم زمین‌های اطراف هم‌دایره‌ای شکل دور آن را می‌گیرند و هرچه از دریاچه دورتر شویم شوری خاک‌ها به نسبت کمتر می‌شود. و گونه‌های گیاهی متنوع‌تری در آن‌ها دیده می‌شود که بسیاری از آن‌ها خواص درمانی زیادی دارد. در اطراف دریاچه سلطان حیواناتی مانند موش صحرایی، روباه، خرگوش و آهو زندگی می‌کنند. انواع کبوتر زندگی می‌کنند و پرندگان مهاجری مانند غاز خاکستری، آنقوت، انواع عقاب و لک لک زندگی می‌کنند. چند نوع مار و سوسمار هم این دریاچه زیبا را به‌عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده‌اند. 
دریاچه سلطان مانند یک آینه بزرگ در دشتی وسیع قرارگرفته است که به دلیل زیبایی خاصی که دارد گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. اگر مشتاق دیدار این دریاچه بی‌نظیر شدید فراموش نکنید که برای رفتن به داخل آن از لباس و کفش معمولی استفاده کنید زیرا آثار نمک تا مدت‌ها در آن ماندگار خواهد بود. همچنین این منطقه ازنظر زیست‌شناسی، بوم‌شناسی و دیرینه‌شناسی دارای جاذبه‌های زیادی است. زیبایی‌های دریاچه سلطان در هر فصل به‌گونه‌ای خاص و بی‌نظیر است اما بهترین فصل دیدار از این دریاچه زیبا اوایل بهار و اواسط پاییز است. 

معروف ترین سوغاتی های استان قم : انواع سوهان ، معرق، قالی، خرمهره و مروار بافی



استان قزوین - دریاچه اُوان

دریاچه زیبای اوان در 75 کیلومتری شهر قزوین قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1815 متر هست. وسعت این دریاچه 70 هزار مترمربع است و عمق آن تا 6 متر نیز می‌رسد. جالب است بدانید که رودی به این دریاچه نمی‌ریزد، در کف دریاچه چشمه‌های آبی قرارگرفته‌اند که در کنار بارندگی‌ها آب دریاچه را تأمین می‌کنند.کلمه اُوان به زبان محلی معنای محلی برای تجمع آب است. 
این دریاچه در میان چهار روستای اوان، زوار دشت، زرآباد و وربن و در دامنه کوه خشچال قرار دارد. پوشش گیاهی زیبای اطراف دریاچه مانند یک کمربند سبز آن را به کوه‌های مرتفع اطراف دریاچه متصل می‌کند.
سایه درختانی مانند بید، چنار، سیب، سنجد، گردو، آلبالو و ... در اطراف دریاچه مکان دنج و آرام را برای برپایی بساط پیک‌نیک آماده کرده‌اند. آب زلال دریاچه و گیاهان حاشیه‌ی آن بسیاری را به عکاسی در این منظره شگفت‌انگیز تشویق می‌کند. 
اما اگر میخواهید عکس خاص و متفاوت بگیرید هنگام تشکیل مه غلیظ صبحگاهی بهترین فرصت برای عکاسی است. در بهار پرندگان مهاجری مانند قو، مرغابی و غاز به اینجا می‌آیند و در میان راه مهاجرت خود در اینجا استراحت می‌کنند. اگر فصل زیبای زمستان را برای سفر به اُوان انتخاب کنید می‌توانید تجربه اسکیت روی سطح یخ زده دریاچه‌ را هم داشته باشید.



کوه‌های اطراف دریاچه در کنار پوشش گیاهی زیبایی که دارند برای کوهنوردی مناسب و امن هستند. ولی به یاد داشته باشید صید، شکار و ماهیگیری در این منطقه کاملاً ممنوع است. همچنین شنا کردن در دریاچه به دلیل وجود گیاهان و رسوبات کف دریاچه ممنوع است. در این دریاچه‌ی زیبا ماهی‌هایی مانند قزل‌آلای رنگین‌کمان، اردک‌ماهی و کپور زندگی می‌کنند. 



در سال‌های اخیر با سفر گردشگران به این دریاچه، امکاناتی نظیر قایق سواری مهیا شده است که می‌تواند خاطره‌ای به‌یادماندنی برای هر گردشگری باشد. 
دریاچه اوان یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین دریاچه‌های ایران است که به دلیل وجود زمین مناسب در اطرافش برای پیک‌نیک و امکانات تفریحی گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند تا شبی را در این طبیعت بکر بگذرانند. 

بهترین سوغاتی‌های قزوین عبارت‌اند از: شیرینی‌های خوشمزه مانند پادرازی، نان چای، نان قندی، اتابکی، نان نخودی، نان برنجی، نان چرخی، نان نازک، نان بادامی، کیک شربتی و باقلوای استان قزوین و صنایع‌دستی مانند گلیم‌بافی، گلابتون دوزی، جاجیم‌بافی و گیوه‌دوزی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan