توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

نه برندی لاکچری

۱. برند لاکچری لویی‌ویتون؛ صدها دلار گران‌تر می‌خرید

بعید است که اهل مد و خرید باشید و تابه‌حال نام برند لاکچری و قدیمی «لویی‌ویتون» به گوش‌تان نخورده باشد. اکسسوری‌های شکیل برند فرانسوی لویی‌ویتون شامل محصولات چرمی، مثل کیف و کفش و زیورآلات با لوگوی «LV» در سرتاسر دنیا شناخته‌شده هستند. داستان زندگی خالق این برند موفق، روایتی شیرین و شنیدنی است که در این بحث نمی‌گنجد؛ اما پسرکی که در ۱۴سالگی به پاریس آمد و با شاگردی در مغازه‌ی چمدان‌سازی «موسیو مارشال» چم‌وخم بازار را یاد گرفت، بعدها برندی را تأسیس کرد که به‌جرئت می‌توان آن را یکی از لوکس‌ترین و گران‌ترین برندهای دنیا نامید.

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید در زمانی که «لویی‌ویتون مالیته» نوجوان به‌عنوان شاگرد در مغازه‌ی چمدان‌سازی پذیرفته شد، چمدان، کالایی لوکس و گران‌قیمت به‌حساب می‌آمد که فقط اشراف و ثروتمندان توانایی تهیه‌ی آن را داشتند و همین مراوده با طبقه‌ی ثروتمند جامعه بود که ایده‌های بکری را برای تولید محصولات لوکس که به چشم این طبقه بیاید، در ذهن لویی‌ویتون جوان پرورش داد. از همین ایده‌های بکر بود که سرانجام کسب‌و‌کاری جهانی راه افتاد که نامش در سرتاسر جهان پرآوازه شد، تاجایی‌که بسیاری از افراد مشهور، ازجمله خوانندگان و بازیگران سرشناس هالیوود، مثل «شون کانری» و مأمور مشهور ۰۰۷ با افتخار چهره‌ی تبلیغاتی این برند لوکس هستند.

بد نیست بدانید برند لویی‌ویتون هیچ‌وقت محصولاتش را در حراج به فروش نمی‌رساند و اصولا محصولات این برند حراج نمی‌شوند و اگر هم در پایان یک فصل کالایی در انبار مانده باشد، برای حفظ کیفیت و اصالت برند، از بین برده می‌شود؛ اما آنچه داستان «لویی‌ویتون» را جذاب‌تر می‌کند، این است: طبق گزارشی که روزنامه‌ی معتبر نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۰ منتشر کرد، یک کیف‌دستی لویی‌ویتون که اتفاقا محبوب‌ترین اکسسوری این برند نیز هست، با احتساب جنس و موادی که برای ساخت آن به‌کار رفته است، صدها دلار کم‌تر از آنچه به شما فروخته می‌شود، ارزش مادی دارد.

در همان زمان یکی از سخنگویان این برند ادعا کرد که این برآورد روزنامه‌ی نیویورک تایمز اشتباه است. به گفته‌ی این سخنگو بخش عمده‌ای از پولی که شما برای خرید محصولات این برند می‌پردازید، به‌خاطر طراحی این محصول است که شرکت پول زیادی بابت آن می‌پردازد. براساس گزارش مجله‌ی فوربس، برند لاکچری و صدساله‌ی لویی‌ویتون یکی از سودآورترین برندهای لاکچری دنیا با ارزشی معادل ۲۸میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار است. هرچه باشد، به‌نظر می‌رسد پرداخت هزاران دلار برای خرید یک کیف شناسنامه‌دار از برند «لویی‌ویتون» فقط به‌خاطر هنری که در طراحی‌اش به‌کار گرفته شده است، کار چندان عاقلانه‌ای نیست.

۲. مون‌بلان؛ خودنویس محبوب مدیران و کارخانه‌دارها

یکی از مؤثرترین نکات در هنر نوشتن، قلمی خوش‌دست و روان است که البته این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی دیگر چندان به‌کار نمی‌آید؛ اما هنوز هم بسیاری از افراد یک نوشته‌ی دست‌نویس خوش‌خط را به یک نوشته‌ی تایپ‌شده ترجیح می‌دهند. شاید به همین دلیل حدود صد سال پیش، در سال‌های اوج شکوفایی اقتصادی در اروپا یک بانک‌دار مشهور آلمانی به‌نام «آلفرد نیمهیس» به‌همراه یکی از دوستانش یک قلم خودنویس لوکس به‌نام «Simplo Filler Pen» طراحی و تولید کردند و اتفاقا شرکت تولید این قلم را هم به‌همراه شریکی دیگر افتتاح کردند.

در همان سال‌های شکوفایی اقتصاد اروپا، لوکس‌گرایی و استفاده از محصولاتی که نماد تجمل یا به اصطلاح «لاکچری» بودند، بسیار همه‌گیر بود و این بهترین فرصت بود تا صاحبان شرکت «Simplo Filler Pen» به فکر تولید خودنویس‌های لوکسی بیفتند که به‌خاطر ترکیب سیاه و قرمزش نام «روژه نوار» را برای آن انتخاب کردند، یک محصول آلمانی با نامی فرانسوی! شاید برای‌تان جالب باشد بدانید در آن سال‌ها فرانسه در سرتاسر دنیا نماد شیک‌پوشی و مد و لوکس‌گرایی بود و به همین‌ دلیل حتی آلمانی‌های متعصب هم ننگ نمی‌دانستند برای محصولات‌شان اسم‌های فرانسوی انتخاب کنند.

در سال ۱۹۱۰ این شرکت آلمانی خودنویس‌های «مون‌بلان» (به‌معنای بلندترین کوه رشته‌کوه آلپ) را طراحی و تولید کرد که بعدها نام برند را هم به خود اختصاص داد. خودنویس‌های آلمانی لاکچری «مون‌بلان» با قیمت‌های چندصددلاری تولیدشده در همین شرکت، هنوز که هنوز است خودنویس‌های محبوب مدیران و کارخانه‌دارها هستند. با این همه به‌عقیده‌ی کارشناسان با وجود انواع و اقسام خودنویس‌های روان و باکیفیت و ارزان‌تر متعلق‌به برندهای کم‌نام‌و‌نشان‌تر، اختصاص هزینه‌ی چندصد دلار برای یک خودنویس از برند لاکچری «مون‌بلان» چندان هم توجیه اقتصادی ندارد.

اگر شما هم از آن دسته عاشقان نوشتن با خودنویس‌های مون‌بلان هستید، بهتر است بدانید اگر درباره‌ی دخل و خرج‌تان حساس هستید، می‌توانید یک خودنویس ارزان‌تر با همان کارتریج‌های جوهر «مون‌بلان» تهیه کنید و به نوشتن روان و باکیفیت ادامه دهید.

۳. برند جواهرات لاکچری تیفانی؛ در تیفانی فقط صبحانه بخورید

«تیفانی» یکی از پرآوازه‌ترین و محبوب‌ترین برندهای لاکچری طلا و جواهر دنیاست؛ اما اگر شما هم یکی از مشتریان این برند مشهور هستید که بیش‌تر برای حلقه‌های نامزدی و ازدواج، نامش بر سر زبان‌هاست، آیا می‌دانید که بابت چه‌چیزی پول می‌دهید؟ بابت یک نام بلند‌بالا و جعبه‌های آبی‌رنگ مشهور! درحقیقت «تیفانی» در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا برای سربازان «شمشیر» می‌ساخت و فیلم مشهور صبحانه در تیفانیمحصول ۱۹۶۱، با هنرنمایی «آدری هپبورن»، در نقش «هالی گولایتلی»، شخصیتی که عاشق پرسه‌زدن در راهروهای این فروشگاه بود، نام این برند گرانقیمت را جاودانه ساخت؛ اما حقیقت این است که این برند لاکچری طلا و جواهر با الماس‌های چشمگیرش خیلی بیش‌تر از آنچه باید، بابت طراحی این جواهرات از مشتری‌هایش دستمزد می‌گیرد و همین مسئله صدای بسیاری از کارشناسان طلا و جواهر را درآورده است.

در طول سالیان دراز، از خانواده‌ی سلطنتی فرانسه گرفته تا «آبراهام لینکن» و چهره‌های مشهوری چون «کایرا نایتلی»، «کیت بلانشت»، «اما واتسون» و «کیت میدلتون» ازجمله مشتری‌های پروپا قرص این برند لوکس محسوب می‌شوند؛ اما باز هم این دلیل نمی‌شود که شما برای خرید یک حلقه‌ی نامزدی معمولی از این برند لاکچری، هزار دلار بیش‌تر از برندهای کمتر مشهور بپردازید که سنگ‌های باکیفیت‌تر در محصولات‌شان به‌کار می‌برند.

۴. برند ساعت لاکچری رولکس؛ پیشرو، خلاق و زیادی گران

برند لاکچری و محبوب ساعت «رولکس» یکی دیگر از آن نام‌های لوکسی است که بیش‌تر از آنچه باید، بابت محصولاتش از شما پول می‌گیرد. با وجود اینکه «رولکس» برندی محبوب به‌خصوص در میان ایرانی‌هاست، حقیقت این است که این برند لاکچری دنیای ساعت‌های مچی بسیار بیش‌تر از برندهای مشابهش از مشتری بابت خرید یک ساعت پول می‌گیرد. «رولکس» برندی پیشرو و خلاق در زمینه‌ی تولید ساعت مچی است و افتخارات بسیاری دارد، ازجمله تولید اولین ساعت مچی با امکان تغییر تاریخ اتوماتیک روی صفحه، اولین ساعت مچی با قابلیت تغییر تاریخ و روز به‌طور اتوماتیک روی صفحه، اولین ساعت مچی ضدآب تا عمق صدمتری،‌ اولین ساعت مچی که زمان دو منطقه را هم‌زمان نشان می‌دهد و اولین برند ساعت که مجوز نصب کرنومتر برای ساعت‌های مچی را دریافت کرد.

اما با این همه باز هم قیمت‌های سرسام‌آور ساعت‌های این برند لاکچری در برابر سایر برندهای با‌کیفیت و لوکس ساعت مچی توجیه‌پذیر نیست.

۵. کفش‌های لاکچری لوبوتین؛ رنج کشیدن زیباست

برند لاکچری فرانسوی تولید کفش «لوبوتین» که سالانه بیش از پانصدهزار جفت کفش گران‌قیمت در سرتاسر دنیا می‌فروشد، یکی از محبوب‌ترین برندهای لوکس کفش در میان طبقه‌ی ثروتمند است که در پستوی مغازه‌های گران‌قیمت دست به دست می‌شود و قیمتی هم‌تراز طلا دارد. به گفته‌ی «کریستین لوبوتین» صاحب برند لاکچری «لوبوتین»، هدف او از تولید این کفش‌ها ترکیب راحتی و خلق یک اثر هنری است؛ اما با وجود طراحی بی‌نظیر کفش‌های گران‌ترین برند لاکچری «لوبوتین» که با نماد «دکمه‌ی قرمز» در سرتاسر دنیا شناخته‌ می‌شود، به‌نظر می‌رسد قیمت چهارهزار تا شش‌هزاردلاری آنها هیچ توجیه منطقی ندارد. جالب است بدانید «کریستین لوبوتین» درباره‌ی کفش‌هایی که طراحی می‌کند، نظر جالبی دارد: «درست است که مردم به من لقب طراح دردناک‌ترین و سخت‌ترین کفش‌های دنیا را داده‌اند؛ اما واقعا هدف من طراحی کفش‌های ناراحت و سخت نیست، ولی اجباری وجود ندارد که این کفش‌ها را طراحی و تولید نکنم. من دلم می‌خواهد بلندترین و راحت‌ترین پاشنه‌های کفش دنیا را تولید کنم؛ اما وظیفه‌ی اصلی من فقط طراحی در راستای جذابیت و زیبایی است، نه راحتی! با راحتی کفش مخالف نیستم؛ اما تمرکز اصلی من روی راحتی کفش نیست.» حالا با دانستن این اطلاعات از زبان سازنده‌ی کفش‌های لاکچری لوبوتین این انتخاب دیگر به‌عهده‌ی شماست که با پرداخت هزاران دلار به این دیدگاه فلسفی مرتاضان هندی عینیت ببخشید که: رنج زیباست!

۶. زیورآلات مروارید لاکچری Mikimoto؛ پادشاه مرواریدها

اگر از آن‌ دسته افرادی هستید که عاشق «مروارید» هستند، حتما نام برند جواهرات لاکچری «Mikimoto» را شنیده‌اید که «مروارید» عنصر اصلی جواهرات و زیوآلاتش است. این برند لاکچری جواهر در ایران هم نامی شناخته‌شده و محبوب است و به‌عقیده‌ی بسیاری بهترین جواهرهای مروارید موجود در بازارهای دنیا، جواهرها و زیورآلات متعلق به برند «میکیموتو» است، به‌طوری که یک رشته گردن‌بند مروارید میکیموتو چندین هزار دلار قیمت دارد. با این همه بد نیست بدانید قسمت اعظم مرواریدهای استفاده‌شده در زیورآلات این برند لاکچری، مرواریدهای پرورشی هستند، نه طبیعی. این در حالی است که اکثر مردم نمی‌توانند فرق بین مرواریدهای تقلبی و اصل و همچنین مرواریدهای پرورشی و تقلبی را تشخیص بدهند. با این تفاسیر هنوز هم حاضرید بابت یک رشته مروارید مصنوعی چندین هزار دلار پیاده شوید؟

۷. برند لاکچری Coach؛ محبوب سال‌های گذشته

یکی از محبوب‌ترین برندهای لاکچری تولید کیف‌های دستی و مجلسی در دنیا برند «Coach» است که محبوب بسیاری از سلبریتی‌های هالیوود است و اتفاقا در ایران نیز برندی شناخته‌شده و محبوب و البته بسیار گران‌قیمت است. در سال‌های اخیر برند لاکچری «Coach» بنا به دلایلی تا حدودی محبوبیت خود را از دست داد تا اینکه صاحبان برند تصمیم گرفتند با تولید کیف‌هایی ارزا‌ن‌تر برای عموم مردم دوباره محبوبیت قبلی را به‌دست بیاورند و البته این ضرر را با تولید کیف‌های گران‌قیمت‌تر در خط تولید لاکچری و کاهش تخفیف‌های فروش آنلاین خود جبران می‌کنند؛ اما این استراتژی هم نتوانسته است محبوبیت سابق را آنچنان که باید‌و‌شاید به این برند در نزد مردم برگرداند. اگر دل‌تان می‌خواهد یک کیف گران‌قیمت و خوش‌دست داشته باشید، برندهای ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر با همین کیفیت در بازار کم نیستند.

۸. برند لاکچری Michael Kors؛ در حراج خرید کنید

«مایکل کورس» یکی دیگر از محبوب‌ترین برندهای لاکچری تولید کیف در سرتاسر دنیاست که اگرچه کم‌کم از میزان محبوبیتش در سال‌های اخیر کاسته شده است، هنوز هم نامی معتبر برای پیروان مد و فشن است. به‌عقیده‌ی کارشناسان مد و تجارت برندهای لاکچری همواره هواداران ثابتی در سرتاسر دنیا دارند؛ اما با بازشدن پای برندهای جدید، با کیفیت عالی و قیمت‌هایی معقول‌تر نسبت به برندهای لاکچری مشهور به بازارهای جهانی، حباب قیمت‌های سرسام‌آور برندهای لاکچری در حال ترکیدن است که به‌نظر می‌رسد برند لوکس «مایکل کورس» یکی از آن‌هاست. با این حال اگر هنوز هم از هواداران سینه‌چاک این برند هستید، بهتر است منتظر حراج‌های فصلی کیف‌های «مایکل کورس» باشید که گاهی تا ۵۰درصد زیر قیمت اصلی هم عرضه می‌شود.

۹. برند Prada؛ قیمت گران، کیفیت متوسط

یکی دیگر از برندهای لاکچری که به استثنای کفش و کیف دستی، بقیه‌ی محصولاتش کیفیت مرغوبی ندارند، برند «پرادا» است؛ برای مثال دل‌تان می‌آید برای یک «گیره‌ی کاغذ» برند پرادا از جنس نقره، ۱۷۰ دلار بپردازید؟ قبول کنید که ارزشش را ندارد؛ حتی اگر طبق ادعای این برند لاکچری در تبلیغاتش، این گیره از جنس استرلینگ باشد؛ پس قبل از اینکه صدها دلار بابت اکسسوری‌های این برند بپردازید، درباره‌ی کیفیت واقعی آنها تحقیق کنید.

مینا محمدی

سلام واقعا محتوای سایتتون عالی ممنون

sepas
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan