توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

۸ راز تندرستی برای زندگی بهتر و طولانی‌تر



۱. روز خود را با حرکات کششی آغاز کنید 

حرکات کششی به مدت ۱۰ دقیقه هر روز صبح فواید گوناگونی دارد، از جمله این فواید می توان به کاهش خطر حمله قلبی، کاهش استرس و بهبود گردش خون اشاره کرد. شما به راحتی می توانید تاثیر این عادت را تنها ظرف مدت ۱۰ روز مشاهده کنید.

 حرکات کششی صبحگاهی می تواند با یک آزمایش آغاز شود؛ اگر هنگامی که پاهایتان در حالت کشیده قرار دارد نتوانید با انگشتان دست شست پایتان را لمس کنید، پس بدنتان بیش از حد خشک است. آن گاه باید نخست ماهیچه های گردنتان را آزاد و راحت بگذارید زیرا آنجا محل ذخیره تنش هاست.

 اگر در میانه انجام تمرینات کششی احساس ناراحتی کردید، نفس عمیق بکشید و ماهیچ های خود را شل کنید.

۲. صبحانه را هرگز از قلم نیندازید

سیستم بدن ما هر صبح منتظر وعده صبحانه است؛ بنابراین هنگامی که صبحانه را حذف می کنید، بدنتان گیج می شود و تصور می کند قحطی آمده است.

 به همین دلیل میزان سوخت و ساز در بدن شما کاهش می یابد و همین امر سبب می شود در طول روز سخت تر بتوانید کالری بسوزانید. 

به علاوه، ممکن است در وعده ناهار مجبور شوید غذای بیشتری بخورید و کالری بیشتری جذب کنید اما در عوض، یک صبحانه خوب و کامل که حاوی فیبر باشد به شما کمک می کند در طول روز میان وعده های کمتری بخورید. 

همچنین به شما اطمینان می دهد از انرژی کافی برخوردارید و می توانید روی مسائل تمرکز کنید.

۳. همیشه سر وقت حاضر شوید

۵ دقیقه تاخیر با آنکه اتفاق کم اهمیت و کوچکی به نظر می رسد اما سبب بروز استرس زیادی می شود که می تواند التهاب های مزمن و فشارخون بالا را در پی آورد. 

با این حساب بسیاری از ما پرتنش هستیم اما این وضعیت ناشی از ورطه های تنش زای بیرونی است که البته ما با پای خودمان به درون آنها می رویم.

 طبیعتاً این شرایط قابل تنظیم و تدبیر است. 

اگر شما پنج دقیقه زودتر از موعد شروع کار در محل کار خود حاضر شوید، استرس نخواهید داشت زیرا از همه پیشی گرفته اید. 

در چنین حالتی دیگران را زمانی که وارد محل کار می شوند خواهید دید، در حالی که آنها نمی دانند شما چطور توانسته اید زندگی خود را این چنین سازماندهی کنید.

 در واقع رمز جادویی غلبه بر چنین شرایط تنش زایی این است که «اگر پنج دقیقه جلو نباشید، دیر خواهید کرد. زیرا هنگامی که اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد، مسلماً وقت را از دست می دهید و به مشکل بر می خورید.»

۴. فعال و پرتحرک باشید

سعی کنید به جای لم دادن روی کاناپه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی انجام دهید؛ برای مثال ظرف ها را بشویید، کابینت های آشپزخانه را مرتب کنید یا به همراه پخش یک موسیقی هیجان انگیز ورجه وورجه کنید، بالا و پایین بپرید یا نرمش کنید. 

اگر پشت میز می نشینید و با کامپیوتر کار می کنید می توانید از یک توپ تعادلی برای انجام این فعالیت جسمانی کمک بگیرید. اینها همه مثال هایی از تحرک است. 

در اصل مهم نیست چه فعالیتی انجام می دهید و لازم هم نیست که هنگام انجام این فعالیت ها حتماً عرق کنید. فقط فعالیت کنید؛ همین و بس!

۵. با دیگران صمیمی تر باشید

همیشه به یاری ارتباط های اجتماعی است که می توانیم توفان استرس را پشت سر بگذاریم. اگر در زندگی روزمره از چنین موهبتی محروم باشیم. تقاص بسیاری پس خواهیم داد. 

نتایج فقدان این ارتباطات را در افزایش وزن، کاهش انرژی و تنزل شور زندگی می بینیم. 

بسیاری از ما با پرداختن به سرگرمی ها، فعالیت های شغلی یا وقایع گوناگون روزمره از صمیمیت می گریزیم در حالی که عمیقاً در قلب خود می دانیم این کارها اهمیت چندانی ندارند. 

پس به جای چنین عادات غلطی، بکوشید عادت جدیدی را در خود تقویت کنید که شما را به دیگران مرتبط کند؛ مثلاً هر شب یک ایمیل یا پیامک تشکر آمیز برای فردی مثلاً یک معلم، یک همکار، یک دکتر، یک دوست یا همسرتان بفرستید.

۶. از ورطه هولناک ساعت ۱۵ به سلامت عبور کنید

مواد غذایی در شکم، یعنی در اصل در روده کوچک، جذب می شود و از آنجا به کبد می رود. هنگامی که ما بیش از نیازمان می خوریم، مواد غذایی اضای تبدیل به چربی می شوند که به مدت طولانی در بدن ما، یعنی در کبد و در پوششی به نام اومنتوم، در ناحیه شکم، ذخیره خواهد شد. 

بدترین ساعت روز برای خوردن، ساعت سه بعدازظهر است. زیرا میزان انرژی بدن پایین است و بسیاری از افراد سراغ میان وعده هایی می روند که مملو از کالری های غیر ضروری است. 

به این مطلب این نکته را نیز اضافه کنید که شکر درست به اندازه مواد مخدر بسیار قوی اعتیادآور است. توجه داشته باشید که نمک هم همین خاصیت را دارد اما به گرد پای شکر نمی رسد. در این زمینه شکر واقعاً قدرتمند است.

 به جای میان وعده های مضر، میان وعده های سالم مانند تکه های هویج به همراه داشته باشید. به این ترتیب به جای خوردن یک پاکت چیپس، به سمت چنین میان وعده های سالمی دست دراز خواهید کرد. اگر واقعاً میل به خوردن غذای خاصی دارید، تمرین کنید تا این میل را در چنین شرایطی مهار کنید. به خود بقبولانید که اولین لقمه بهترین لقمه است. 

دو، سه لقمه بردارید و روی آن یک لیوان بزرگ آب بنوشید. این کار طعم آن غذا را از دهان تان می برد، وگرنه باید تا ته ماجرا بروید و همچنان به خوردن ادامه دهید.

۷. خود را درگیر موضوعات بی اهمیت نکنید

ما گنجینه محدودی از توانایی تصمیم گیری داریم و متاسفانه این گنجینه را با بسیاری از تصمیم هایمان درباره مسائل جزئی به هدر می دهیم؛ مثالی از این مسائل جزیی این سوال پیش پا افتاده است که «برای صبحانه چی بخوریم؟» به جای درگیر شدن با خود، فقط چیزی پیدا کنید و برای صبحانه بخورید. به علاوه خود را از شر تکالیف ناتمام عذاب آور خلاص کنید. 

شاید این تکالیف در کل سال مثلاً فقط پنج بار اتفاق بیفتد.

 مطمئنم خوب می دانید درباره چه جور تکالیفی حرف می زنم: برف پاک کن هایی که باید عوض شوند، لولای درهای منزل که باید روغن کاری شوند و از این دست گرفتاری ها! به جای فکر کردن بیش از حد به این امور، فقط آنها را انجام دهید و از لیست کارهای خود حذف کنید.

 این کار احساس تسلط شما را بر امور افزایش می دهد و از استرس شما می کاهد.

۸. راس ساعت ۱۰ شب بخوابید

خواب پدیده محترمی است که متاسفانه ما احترامش را نگه نمی داریم و این نادیده انگاری در جامعه امروز ما تبدیل به مشکل بزرگی شده است. 

باید شب هنگام که برای خواب آماده می شویم زنگ ساعت خود را تنظیم کنیم و بهتر است این کار را در ساعت ۱۰ شب انجام دهیم.

 این زمان بهترین ساعت برای خواب است زیرا عموم افراد در جامعه ما ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می شوند. خوابیدن در ساعت ۱۰ شب به ما این امکان را می دهد که نیاز خود را به هشت ساعت خواب تامین کنیم. 

نداشتن ساعت مشخص و منظم برای خواب در شب می تواند سبب خواب ناکافی شود. خود این مسئله می تواند شما را چاق کند، زیرا موجب افزایش میزان هورمونی می شود که شما را گرسنه می کند؛ هورمون گرسنگی یا گریلین. این هورمون درست مثل یک هیولای گرسنه است.


منبع:افکار نیوز
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan