توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

مطلب جالب و خواندنی درباره استکلهم

۲۰ مطلب جالب و خواندنی درباره استکلهم

۱- واژه استکلهم از  کلمه استاک به معنی کنده درخت و هلم به معنی جزیره کوچک گرفته شده است. هیچکس نمی‌داند این نام چرا به این شهر نسبت داده شده است. داستانی می‌گوید وایکینگ‌ها برای تعیین اقامتگاه جدید خود از کنده‌های درخت استفاده می‌کردند که با طلا به هم وصل شده بود در حالی‌که داستانی دیگر به توده کنده‌های درخت روی آب نزدیک “اولد تاون” اشاره می‌کند.

۲- استفاده از واژه استکلهم برای اولین بار به سال ۱۲۵۲ بر می‌گردد که “برگر چارل” سیاست‌مدار سوئدی در نامه خود به آن اشاره کرده بود.

۳- استکلهم بر روی ۱۴ جزیره که به وسیله پل به هم وصل شده‌اند ساخته شده و بدین طریق لقب «زیبایی بر فراز آب» را نصیب پایتخت سوئد کرده است.

استکلهم

۴- صنعت گردشگری در استکلهم رونق دارد به طوری که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۶٫۵ میلیون مسافر وارد فرودگاه‌های پنج گانه استکلهم شده‌اند و بیش از ۱۲ میلیون اقامت شبانه در هتل‌های این شهر داشته‌اند.

۵- منطقه «اولد تاون» در استکهلم یکی از مناطق تاریخی در اروپا است که به بهترین نحو ممکن حفظ شده است و دلیل آن این است که خیابان‌های سنگ‌فرش شده فقط برای عبور و مرور عابران پیاده در نظر گرفته شده است.

استکلهم

۶- باریک‌ترین خیابان در منطقه «اولد تاون» کوچه مارتون تروتزیگ است که ۳۶ پله دارد و عرض آن در باریک‌ترین قسمت به ۳۵ سانتیمتر می‌رسد.

۷- در سال ۲۰۰۹ شرکت فولکس واگن برای تشویق کردن مردم به استفاده از پله به جای پله برقی، راه پله یکی از ایستگاه‌های متروی استکهلم را به شکل کلیدهای بزرگ پیانو درآورد. پس از این کار مردم هیجان زده می‌توانستند روی آن راه بروند و صدای پیانو را بشنوند. بدین طریق ۶۶ درصد مردم تمایل پیدا کردند به جای استفاده از پله برقی از پله‌های معمولی استفاده کنند.

۸- در سال ۱۶۲۸ کشتی جنگی عظیم «واسا» که ساخت آن سه سال طول کشید در بندر استکلهم و تنها پس از پیمودن ۱۲۰۰ متر غرق شد و بیرون کشیدن بقایای آن ۳۳۳ سال طول کشید. در حال حاضر این کشتی در موزه معروفی به نام خودش یعنی «واسا» که موزه‌ای ۴۱ کیلومتر مربعی است جای داه شده است.

استکلهم - کشتی واسا

۹- تاریخ ساخت قدیمی‌ترین پارک تفریحی سوئد یعنی گرونولند به سال ۱۸۸۳ بر می‌گردد. در این پارک ۳۰ وسیله تفریحی بزرگ وجود دارد که یکی از مشهورترین آن‌ها قطار ارواح است که از سال ۱۹۳۵ جویندگان هیجان را به چالش می‌طلبد.

۱۰- استکهلم اولین موزه روباز جهان با نام اسکانسن را در خود جای داده است که ۱۵۰ ساختمان آن سفری است ۵۰۰ ساله در تاریخ سوئد.

۱۱- جایزه نوبل فیزیک، شیمی، پزشکی و ادبیات از سال ۱۹۰۱ همه ساله در ۱۰ دسامبر یعنی سالگرد فوت آلفرد نوبل در شهر استکلهم اعطا می‌شود. دلیل اعطای این جایزه در روز مرگ آلفرد نوبل بنابه وصیت خود او است. جایزه صلح نوبل نیز در دیگر پایتخت منطقه اسکاندیناوی یعنی شهر اسلو اعطا می‌گردد.

استکلهم - جایزه نوبل

۱۲- اگر فردی محلی شما را به «فیکا» دعوت کند در واقع او شما را به خوردن قهوه و استراحت دعوت می‌کند که معمولاً همراه با خوردن نوعی کلوچه است.

۱۳- وقتی یک دانشجوی معماری فهمید که قرار است ۱۳ درخت نارون در استکلهم برای ساخت یک ایستگاه مترو بریده شود خبر این رویداد را در بین مردم منتشر کرد. روز قبل از ۱۳ می ۱۹۷۱ که قرار بود این درختان قطع شوند نزدیک به ۱۰۰۰ سوئدی در اعتراض به این عمل گرد آمدند و حتی برخی در حال بالا رفتن از درخت بودند. این رویداد به «نبرد نارون» معروف شد. درختان بازمانده از نبرد نارون هنوز هم در استکهلم پابرجا هستند اگرچه زخم‌های اره برقی هنوز هم در بدنه یکی از آن‌ها دیده می‌شود.

۱۴- سنت حمام بخار که مختص اسکاندیناوی است هنوز هم در یک حمام ۹ کیلومتر مربعی به نام «سنترال بادت» در قلب استکلهم زنده است. استخر اصلی این حمام که توسط معماری به نام ویلهلم کلمینگ طراحی و در سال ۱۹۰۴ بازگشایی شد میزبان رقابت‌های جهانی شنا بوده است که ارنه بورگ دارنده ۵ مدال المپیک در چندین مورد از این میزبانی‌ها حضور داشته است.

استکلهم

۱۵- آمار با سوادی در شهر استکهلم ۹۹ درصد است بنابراین جای تعجب نیست که سالانه بیش از ۴ میلیون کتاب از کتابخانه  استکلهم امانت گرفته می‌شود.

۱۶- فروشگاه زنجیره‌ای لوازم خانگی IKEA که گنجینه ملی سوئد است در محلی به وسعت ۱۸۱ کیلومتر مربع در شهر استکلهم خودنمایی می‌کند. این فروشگاه در سال ۱۹۶۵ افتتاح شد و برای ۴۹ سال بزرگترین فروشگاه جهان بود تا اینکه در سال ۲۰۰۴ با ساخت فروشگاه ۱۹۳ کیلومتر مربعی در گوانگ میونگ کره جنوبی این مقام را از دست داد.

۱۷- واژه «سندرم استکلهم» توسط جرم شناس و روانشناسی به نام نیلز بجروت وارد ادبیات علمی شد و آن زمانی بود که گروگان‌هایی که در سال ۱۹۷۳ به مدت ۶ روز در بانکی در استکهلم گروگان گرفته شده بودند عاشق گروگان گیران شدند و بعد از آزادی به دفاع از گروگان‌گیران پرداختند. جالب این‌جاست که حتی یکی از گروگان‌ها شیفته سردسته سارقان شد و با وی ازدواج کرد. این سندرم برای اشاره به افرادی به کار می‌رود که با وجود قرار گرفتن تحت ظلم و ستم باز هم فردی را که مسبب این رنج بوده است را دوست دارند.

۱۸- آیا از مشتاقان هنر هستید؟ یک سر به ایستگاه‌های مترو استکلهم بزنید تا طولانی‌ترین گالری هنری جهان را ببینید که بیش از ۹۰ ایستگاه از ۱۰۰ ایستگاه این شهر را شامل‌ می‌شود. این آثار هنری از سال ۱۹۵۰ توسط هنرمندان با موزاییک‌ها، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و کنده‌کاری‌ها به وجود آمده‌اند.

مترو استکلهم

۱۹- سوئدی‌ها عاشق دوچرخه هستند و برای رفتن به سرکار از آن استفاده می‌کنند. تقریباً ۷۰٫۰۰۰ دوچرخه سوار در هر روز در داخل شهر استکلهم تردد می‌کنند.

۲۰- وقتی در استکهلم هستید تا می‌توانید از کوفته‌های گوشتی این کشور بخورید. در رستوران‌های این شهر می‌توانید ۱۴ نوع از این کوفته‌ها را امتحان کنید، مثلاً کوفته گوشت بوقلمون، گوزن، قزل آلا، گاونر، گوزن شمالی و خروس که همه این حیوانات به صورت طبیعی پرورش داده شده‌اند.

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan