توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و اصناف وابسته

نیروگاه هسته‌ای هینکلی گران‌ترین جسم روی زمین است

رقم‌ تعیین شده با توجه به وام‌ها و بهره‌هایی که باید در ازای دریافت این وام‌ها بازپرداخت شوند،‌ تخمین زده شده با این حال به قدری قراردادهای مالی این پروژه مبهم است که تقریبا محاسبه دقیق هزینه نهایی برای اتمام این پروژه غیر ممکن است.

اگر بخواهیم فقط هزینه‌های ساخت‌و‌ساز این نیروگاه اتمی را برآورد کنیم، هرچند که همین هزینه هم به تنهایی خیلی زیاد است، با رقم ۲۶ میلیارد دلار مواجه می‌شویم.

برج خلیفه

با توجه به این که هزینه ساخت برج خلیفه که بلندترین بنای ساخته شده به دست بشر است، ۱.۵ میلیارد دلار بوده، با هزینه ساخت نیروگاه هینکلی می‌توانیم چندین برج خلیفه را کنار هم بسازیم. در حال حاضر شتاب دهنده ذراتی که به طول ۱۷ مایل برای کشف رازهای پنهان آفرینش در زیر مرز فرانسه و سوئیس ساخته شده،‌ هزینه‌ای بالغ بر ۵.۸ میلیارد دلار داشته است؛ بنابراین حتی می‌توانیم شتاب دهنده‌ ذراتی به طول ۷۰ مایل بسازیم.

پر هزینه‌ترین پلی هم که در طول تاریخ به دست بشر ساخته شده، پل Oakland Bay در سانفرانسیکو بوده که طوری طراحی شده تا در برابر سخت‌ترین زمین لرزه‌هایی که طی ۱۵۰۰ سال آینده رخ خواهد داد، نیز مقاومت کند. هزینه ساخت این پل ۶.۵ میلیارد دلار بوده است.

با وجود مطالب ذکر شده چرا نیروگاه هسته‌ای هینکلی تا این حد گران است؟

پل اوکلند

استیو توماس- استاد بازنشسته سیاست انرژی دانشگاه گرین ویچ معتقد است:

نیروگاه‌های هسته‌ای پیچیده‌ترین تسهیلاتی هستند که ما می‌سازیم. هزینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در طول تاریخ افزایش داشته چرا که حوادث متعددی که رخ داده‌اند باعث شده تا معیارهای جدیدی را برای کاهش خطرهای مرتبط با این نیروگاه‌ها تعریف کنیم که این معیارها هزینه ساخت را بالا برده‌اند.

برای مقایسه، جدیدترین نیروگاه هسته‌ای بریتانیا که در سال ۱۹۹۵ ساخت آن به پایان رسیده تنها ۳.۴ میلیارد دلار یا به پول امروز ۶ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. در قرن حاضر هنوز هیچ نیروگاه هسته‌ای جدیدی در اروپا تکمیل نشده و نیروگاه‌هایی که طی سال‌های اخیر ساخته شده‌اند در کشورهایی مثل هند و چین بوده‌اند. اما در مورد بناهای باستانی اوضاع چطور است؟ آیا هزینه ساخت هرم بزرگ Giza مصر بیشتر از نیروگاه هسته‌ای هینکلی بوده است؟

برای محاسبه هزینه ساخت بنایی که بیش از ۴۵۰۰ سال پیش ساخته شده چالش‌های متعددی وجود دارد ولی در سال ۲۰۱۲ شرکت Turner Construction تخمین زد که می‌تواند اهرام مصر را با هزینه‌ای بین ۱.۱ تا ۱.۳ میلیارد دلار بسازد.

اهرام مصر

این هزینه شامل ۷۳۰ میلیون دلار برای سنگ‌های بکار رفته در هرم و ۵۸ میلیون دلار برای ۱۲ جرثقیل است. ضمن این که ۶۰۰ نیروی کار نیز برای ساخت این هرم مورد نیاز است. این در حالی است که در زمان ساخت هرم Giza‌ حدود ۲۰ هزار نفر در حال کار بودند.

در رابطه با هزینه ساخت هرم مربوط به فرعون خوفو نیز شرایط تا حدودی به همین ترتیب است. به نظر می‌رسد کارگران برای مدت حدود ۲۰ سال، ۴ ماه در سال و در زمان طغیان رود نیل روی این اهرام کار می‌کردند. این حدود ۴۸.۴ میلیون نفر-روز می‌شود. انتظار می رود که چیزی حدود ۴۰۰۰ نفر هم در طول سال فعالیت‌های جانبی در این اهرام داشته‌اند که با احتساب حداقل دستمزدهای فعلی مصر که ۵.۷۳ دلار در روز است، هزینه کارگران این اهرام چیزی حدود ۴۴۵ میلیون دلار می‌شود. البته این نکته را هم باید مد نظر قرار دهیم که فرعون نیازی به پرداخت هزینه خرید مواد اولیه نداشته است.

جویس تیلدسلی- استاد مصر شناسی دانشگاه منچستر در رابطه با این موضوع می‌گوید:

پادشاه صاحب تمام سنگ‌های موجود در معادن بوده است. او نمی‌توانسته این سنگ‌ها را بفروشد چرا که هیچ‌کس نمی‌توانسته از این سنگ‌ها استفاده کند. کاخ‌ها و معابد او از آجرهای خشتی ساخته می‌شده و هیچکس سرمایه لازم برای خرید این سنگ‌ها را نداشته است. در واقع این سنگ‌ها منبعی رایگان محسوب می‌شدند.

او معتقد است که کارگران هم به نوعی رایگان محسوب می‌شدند. دستمزد کارگران غذایی بود که می‌خوردند و این هم از راه مالیات‌هایی که قبلا فرعون جمع آوری کرده بود پرداخت می‌شد.

اگر او این مالیات را برای نیروی کار خود صرف نمی‌کرد باید از طریق دیگری آن را بین مردم توزیع می‌کرد. من معتقدم کل فرایند ساخت اهرام به نوعی برای فرعون رایگان تمام شده است.

به هر حال ۷۳۰ میلیون دلار برای سنگ‌ها و ۴۴۵ میلیون دلار دستمزد کارگران اهرام مصر، باز هم حتی نزدیک به هزینه ساخت نیروگاه هسته‌ای هینکلی نیست.

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین پروژه بزرگ‌تری در مقایسه با اهرام مصر بوده است. با توجه به طول ۵۵۰۰ مایلی این دیوار، حجم کار این پروژه به مراتب سنگین‌تر از اهرام مصر بوده است. اما در واقع دیوار بزرگ چین مجموعه‌ای از دیوارهایی است که در طول ۲۰۰۰ سال توسط پادشاهان مختلف چین به هم وصل شده و توسعه پیدا کرده‌اند بنابراین نمی‌توانیم دیوار چین را یک «شیء» در نظر بگیریم.

اما در نگاه اول یک پروژه وجود دارد که می‌تواند با نیروگاه هینکلی رقابت شانه به شانه داشته باشد. پروژه نوسازی مسجدالحرام در مکه چیزی حدود ۲۳ میلیارد دلار هزینه در بر دارد که البته این پروژه شامل جاده جدید و راه آهن جدید در کنار برخی دیگر از تسهیلات می‌شود که از مفهوم گرانترین «جسم یا شیء» مورد نظر ما فاصله می‌گیرد.

مسجد الحرام

کاندیدای بعدی گرانترین شیء دنیا فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ است که در سال ۱۹۹۸ روی یک جزیره مصنوعی با هزینه ۲۰ میلیارد دلار (۲۹ میلیارد دلار با ارزش فعلی پول) ساخته شده است.

اما تمام هزینه‌های ذکر شده در بالا توسط نیروگاه گاز مایع Gorgon که با هزینه ۵۴ میلیارد دلار در استرالیا ساخته شده شکسته می‌شوند. این نیروگاه در جزیره Barrow در شمال غربی استرالیا ساخته شده تا فرایند استخراج و استفاده از گاز موجود در دریا را از ماه مارچ سال جاری عملیاتی کند.

بدون شک روزی خواهد رسید که پروژه دیگری رکورد هزینه ساخت نیروگاه گاز مایع Gorgon را نیز می‌شکند.

استیو توماس در این باره می‌گوید:

در حال حاضر ما دو راکتور در هینکلی می‌سازیم، ترکیه قراردادی برای ساخت ۴ راکتور به امضا رسانده و آفریقای جنوبی بدنبال ساخت ۶ راکتور است. وقتی شما برنامه برای ساخت ۶ راکتور داشته باشید باید هزینه‌ای بالغ بر ۳ برابر هزینه نیروگاه هسته‌ای هینکلی را متقبل شوید.

اما گرانترین چیزی که روی زمین است،‌ هر چه که باشد، بالای سر ما در آسمان چیزی است که هزینه ساختش تمام این موارد روی زمین را تحت سایه خود قرار می‌دهد. ایستگاه فضایی بین‌المللی با هزینه‌ای حدود ۱۱۰ میلیارد دلار ساخته شده است.

پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی مکانی برای فعالان صنعت گردشگری و مدیران کارآمد می باشد، جایی که به شما کاربران گرامی اطلاع رسانی شود در بخش های هتلداری، ایرانگردی، جهانگردی، مدیریت و صنایع وابسته از جمله آشپزی، قنادی و مهارت های زندگی که شما را یاری دهد.
پایگاه اینترنتی توسعه گردشگری ایرانگردی و جهانگردی که متعلق به گروه مهرشادگلابچی می باشد برای یاری دانشجویان گردشگری و هتلداری و اصناف وابسته در بخش تحقیقات دانشجویی دانشجویان این مرز و بوم را یاری می دهد، از جمله خدمات دیگری که این گروه ارائه می دهد طراحی وب سایت برای ارگان ها، شرکت های دولتی و خصوصی می باشد و پشتیبانی سایت، محتوا سازی، سئو، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات اینترنتی، کمپین تبلیغاتی از فعالیت های این مجموعه می باشد.
Designed By Erfan Powered by Bayan