در همین حال بانکوک بهعنوان دومین شهر پربازدید، در سال ۲۰۱۵ پذیرای ۲۴/ ۱۸میلیون گردشگر بینالمللی بوده؛ شهری که در سال ۲۰۱۳ پربازدیدترین شهر گردشگری اعلام شده بود و دارای مکانهای بسیار دیدنی برای گردشگران است. تنزل جایگاه این شهر به گفته کارشناسان، بهدلیل برخی تنشهای سیاسی بهوجود آمده در تایلند است که در دورهای این شهر را با چالش مواجه کرد.
اما پاریس همچنان در لیست شهرهای پربازدید است. این شهر بهرغم آنکه در ابتدا و انتهای سال ۲۰۱۵مورد حمله گروههای تروریستی قرار گرفت، اما همچنان بهعنوان شهر عشق و هنر و مد شناخته میشود و سومین شهر پربازدید دنیا است. برآوردها نشان میدهد که تعداد گردشگران ورودی به این شهر در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۰۶/ ۱۶میلیون نفر رسیده است. طبق اعلام مسترکارت، دبی چهارمین شهر پربازدید دنیا و دومین شهر آسیایی در این لیست است که به باور کارشناسان توانسته در اندک زمانی به یکی از مقاصد مهم برای گردشگران قرن ۲۱ تبدیل شود؛ شهری که خانه بسیاری از شگفتیهای نفسگیر فناوری است. حالا برآوردها نشان میدهد این شهر در سال گذشته میلادی میزبان ۲۶/ ۱۴ میلیون گردشگر ورودی بوده است.
از سوی دیگر، استانبول با وجود برخی تنشهای سیاسی سال ۲۰۱۵ که ترکیه را نیز درگیر خود کرده بود و بهرغم برخی حملات تروریستی در این کشور، همچنان در لیست پربازدیدترین شهرها باقی مانده است. این شهر با پذیرایی از ۵۶/ ۱۲میلیون گردشگر ورودی در جایگاه پنجم این لیست قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۲ این پایتخت ترکیه، ۶/ ۱۱میلیون گردشگر به خود دید؛ آن هم تنها دو سال بعد از انتخاب این شهر بهعنوان پایتخت فرهنگی اروپا. حالا نیز دستیابی به چنین رقمی از نظر کارشناسان، پرشی قابل توجه به نظر میرسد؛ گرچه برای دیدن تاثیر تنشهای سیاسی منطقه بر گردشگری ترکیه، شاید بهتر باشد تا پایان سال جدید میلادی صبر کرد. ششمین شهر از لیست پربازدیدترین شهرها که مسترکارت آن را معرفی کرده، نیویورک است که به شهری پرهیجان معروف است. این شهر نیز طبق برآوردها در سال گذشته میلادی ۲۷/ ۱۲میلیون گردشگر را به خود جذب کرده است.
در همین حال، سنگاپور چهارمین شهر آسیایی است که در لیست مسترکارت در جایگاه هفتم واقع شده. در سطح جهانی این شهر بهخاطر جایگاه بالا در رشد اقتصادی، سیستم بهداشت و درمان و استاندارد زندگی، شناخته میشود و حالا توانسته ۸۸/ ۱۱میلیون گردشگر خارجی را به خود جذب کند در همین حال در سالهای اخیر مالزی توانسته محبوبیتی در میان گردشگران بهدست آورد و بهعنوان یکی از مقاصد انتخابشده از سوی گردشگران شناخته شود.
این شهر با جاذبههای بسیار خود، در سال ۲۰۱۵، از ۱۲/ ۱۱میلیون گردشگر خارجی میزبانی کرده است. در انتهای این لیست ۱۰ موردی، دو شهر دیگر آسیایی قرار گرفتهاند. براساس برآوردها، سئول با جذب ۳۵/ ۱۰ میلیون گردشگر و هنگکنگ با ۶۶/ ۸ میلیون گردشگر ششمین و هفتمین شهرها در میان این ۱۰ شهر هستند.
در همین حال لندن علاوهبر آنکه پربازدیدترین شهر جهان است، در صدر شهرهایی که بیشترین درآمد را از گردشگران ورودی داشتهاند، نیز قرار گرفته است. چنانچه اشاره شد «مسترکارت» در گزارش خود علاوه بر معرفی ۱۰شهر برتر گردشگرپذیر دنیا در سال ۲۰۱۵، نگاهی به میزان هزینهکرد گردشگران در ۱۳۲شهر جهان نیز داشته است.
طبق این گزارش و براساس برآوردها، گردشگران بازدیدکننده از لندن در سال ۲۰۱۵، ۲۳/ ۲۰ میلیارد دلار هزینه کردهاند که در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی ۳/ ۲درصد افزایش داشته است. نیویورک نیز با افزایشی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی و با ۳۷/ ۱۷میلیارد دلار بهعنوان دومین شهری معرفی شده که گردشگران در آن بیشترین هزینهکرد را داشتهاند. این شهر از پاریس پیشی گرفته است؛ جایی که براساس برآوردهای مسترکارت گردشگران ۶۱/ ۱۶میلیارددلار هزینه کردهاند. سئول (با ۲۴/ ۱۵میلیارددلار)، سنگاپور (با ۶۵/ ۱۴ میلیارد دلار) و بارسلونا (با ۸۶/ ۱۳میلیارد دلار) در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند.
اما براساس گزارش مسترکارت، بانکوک بهعنوان هفتمین شهر در ردهبندی شهرهایی که بیشترین درآمدها را از گردشگران خود داشتهاند، ۳۶/ ۱۲میلیارد دلار از گردشگران خود درآمد کسب کرده و عنوان سریعترین شهر به لحاظ رشد در این زمینه را به خود اختصاص داده است؛ چرا که طبق آمار موجود درآمدهای این شهر از راه گردشگری، ۸/ ۱۱درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۴ را تجربه کرده است.
توکیو، شهری که گردشگران بازدیدکننده آن ۸/ ۶ درصد کمتر از سال ۲۰۱۴ در آن هزینه کردهاند، شاهد بزرگترین ریزش از این حیث بود و به این دلیل جایگاهش در این ردهبندی نسبت به سال قبل از آن، کاهش یافت. پس از آن، سیدنی قرار دارد که این شهر نیز کاهش ۸/ ۴ درصدی را در هزینهکرد گردشگران ورودیاش تجربه کرده است.
ریشهیابی کاهش هزینهکردها
اما براساس تحلیل مجمع جهانی اقتصاد، سقوط هزینهکرد گردشگران طی سال ۲۰۱۵ که در برخی کشورهای جهان تجربه شده است میتواند نتیجه کاهش ارزش پول آنها در برابر دلار امریکا باشد که بهمنظور برآورد هزینهها استفاده میشود. ارزش پول تایلند، مالزی و ترکیه در برابر دلار امریکا کاهش داشته است؛ با وجود این، هزینهکرد گردشگران در این کشورها افزایش داشته که این کاهش ارزش پول را جبران میکند.